Proposal to build Van Phong airport with capital of 7,892 billion VND, on 497ha water surface area

Hữu Long |

Khanh Hoa - Total planned land area of ​​Van Phong airport is about 497ha. The proposed airport planning area is located entirely on the coastal water surface, with no population, so it is convenient for site clearance.

In July 2024, the People's Committee of Khanh Hoa province submitted a report to the Ministry of Transport and the Civil Aviation Authority of Vietnam on the Van Phong Airport planning project for the period 2021 - 2030, with a vision to 2050.

The location of Van Phong Airport was studied in Van Thang commune, Van Ninh district (North Van Phong). The project implementation area is about 65km from Nha Trang City, about 101km from Cam Ranh international airport to the south and about 49km from Tuy Hoa airport to the north.

The total planned area of ​​Van Phong airport is about more than 497 hectares. The proposed airport planning area is located entirely on coastal waters, with no population, protected forests, mangrove forests, historical relics, and no planning for boat anchoring or storm shelters.

Therefore, the construction implementation is convenient for compensation and site clearance, without affecting people's houses and existing works.

The Van Phong airport project contributes to creating new momentum to shift the region's economic structure, connecting key economic regions. Photo: Huu Long
The Van Phong airport project contributes to creating new momentum to shift the region's economic structure, connecting key economic regions. Photo: Huu Long

In the first phase, Van Phong airport will be invested with a capacity of 1.5 million passengers/year, according to ICAO design standards level 4E and military airport level I. Takeoff and landing runway Northeast axis - Southwest is 3,050m long, expected airport elevation +5.00m. Implementation time is from 2023 - 2029.

Khanh Hoa province has proposed 3 investment options for Van Phong airport according to the public-private partnership (PPP) method.

Accordingly, in option 1, the State carries out relocation support. PPP investors invest in complete construction of airport infrastructure.

For option 2, PPP investors invest in a number of essential projects including the construction of passenger terminals, aircraft aprons, and traffic infrastructure. State budget investment in the remaining items includes airport leveling; construction of runways and taxiway systems; Construction of works to ensure flight operations.

The final option is the State budget (Central budget and local budget) to carry out relocation support; Invest in projects to ensure flight operations; Partially support the leveling work of the airport area.

PPP investors invest in the remaining items, including leveling the civil aviation area; construction of airports and civil aviation areas; connected transportation system.

Based on analysis and evaluation, in order to ensure reasonableness and feasibility, option 3 is proposed to be researched and implemented by Khanh Hoa province.

With the proposed scale as above, the preliminary total investment in building Van Phong airport in the first phase is about 7,892 billion VND (excluding loan interest), meeting the needs of serving 1,500,000 passengers/year, equivalent to 600 passengers/peak hour.

In particular, the State budget capital is proposed to support about 2,150 billion VND to implement investment projects in works to ensure flight operations; Partially support the leveling work of the airport area.

The BOT investment capital is about 5,742 billion VND including equity and commercial loans mobilized by investors. The expected payback period is about 47 years.

Hữu Long
TIN LIÊN QUAN

Lộ diện loạt dự án tỉ USD đã triển khai ở Khu kinh tế Vân Phong

Hữu Long |

Khánh Hòa - Nhiều dự án quy mô lớn tại Khu kinh tế Vân Phong đã góp phần tăng thu ngân sách địa phương đồng thời giải quyết việc làm cho hàng nghìn lao động.

Đề xuất đầu tư 7.000 tỉ xây sân bay Vân Phong công suất 2,5 triệu khách/năm

Hữu Long |

Khánh Hòa - Theo đề xuất, trong giai đoạn đến năm 2030, công suất của Cảng hàng không Vân Phong là 2,5 triệu hành khách/năm. Dự án có tổng mức đầu tư gần 7.000 tỉ đồng.

Khẩn trương bàn giao mặt bằng dự án cao tốc Vân Phong - Nha Trang

Hữu Long |

Khánh Hòa -  Dự án cao tốc Vân Phong- Nha Trang dự kiến triển khai vào đầu năm 2023. Địa  phương đang khẩn trương bàn giao mặt bằng cho chủ đầu tư dự án đúng tiến độ.

Giá vàng hôm nay 20.9: Vàng nhẫn tăng sốc

Khương Duy |

Giá vàng hôm nay 20.9 tăng mạnh ở thị trường trong nước và thế giới. Giá vàng nhẫn tròn trơn 9999 sáng nay sắp bằng giá vàng miếng SJC.

Giám đốc công ty làm máy nhắn tin cho Hezbollah bị điều tra

Anh Vũ |

Công ty Gold Apollo, có trụ sở tại Đài Loan (Trung Quốc), đang bị điều tra liên quan đến vụ nổ hàng nghìn máy nhắn tin của lực lượng Hezbollah.

Ngắm mùa lúa chín ở Hà Giang vẹn nguyên sau bão lũ

Đan Thanh |

Không chịu ảnh hưởng nhiều sau bão số 3, ruộng bậc thang ở các huyện Vị Xuyên, Hoàng Su Phì đang vào mùa lúa chín đẹp, thu hút khách trở lại Hà Giang.

Điện Biên xuất hiện thêm cung trượt đe dọa nhiều hộ dân

NHÓM PV |

Nhiều vết nứt tạo thành cung trượt lớn đang đe dọa nguy cơ mất an toàn đối với nhiều hộ dân tại TP Điện Biên Phủ, tỉnh Điện Biên.

VĐV bóng chuyền Nguyễn Thị Xuân và sự bền bỉ ở tuổi U40

NHÓM PV |

Góc nhìn thể thao số 181 có buổi trò chuyện với chủ công Nguyễn Thị Xuân về hành trình gắn bó với bóng chuyền cũng như dự định trong tương lai của tay đập 38 tuổi.