Farmers struggle to bring products to e-commerce platforms

MỸ LY |

To reach a large customer base and increase product value, farmers in the Western region are struggling to find ways to bring agricultural products to e-commerce platforms.

The Chorus of Bumper Crop, Falling Prices

Growing Ido longans for nearly 10 years, but every harvest season, Mrs. Nguyễn Thị Út Tám (Phong Điền District, Cần Thơ City) cannot help but feel anxious due to fluctuating prices. According to Mrs. Tám, bumper crop, falling prices, good prices, poor crop is a chorus that has followed her for many years.

“Taking good care, high yield of longans doesn't necessarily mean high profits. In years of bumper crops, the price of longans drops significantly, sometimes from 30,000 VND/kg to 15,000 - 16,000 VND/kg. In years when traders buy longans at high prices, the trees produce fewer fruits, so the profit is not much,” Mrs. Tám said.

The chorus. Photo: Mỹ Ly
The chorus of bumper crop, falling prices makes farmers weary. Photo: Mỹ Ly

Switching from growing ineffective green star apples to growing Thai jackfruit, Mr. Nguyễn Văn Ba (Phong Điền District, Cần Thơ City) also fell into the situation of bumper crop, falling prices.

“Seeing Thai jackfruit in high demand, sometimes reaching 40,000 - 50,000 VND/kg, I abandoned star apples to grow jackfruit. But that only lasted for a while. In recent years, the price of Thai jackfruit has continuously dropped, sometimes traders buy at the garden for only 2,000 - 3,000 VND/kg, but I still have to sell to recover capital,” Mr. Ba shared.

Barriers to Transition

Seeing the trend of shopping on e-commerce platforms becoming increasingly popular, Mrs. Tám wants to approach this new business model to escape the uncertainty in agricultural product consumption. However, as a farmer with limited IT skills, she faces many barriers in making the transition.

“For over a year now, I have started seeing agricultural products being put on e-commerce platforms. Some livestream channels introduce durians, lychees, OCOP products... with quite attractive sales numbers. However, knowing what is needed to meet the requirements and policies set by the platforms, as well as not knowing how to make videos or livestreams to attract customers... are things that make me hesitant to boldly put agricultural products on e-commerce platforms,” Mrs. Tám confessed.

OCOP products of HCMC farmers sold through e-commerce channels. Photo: Ngọc Lê
OCOP products of HCMC farmers sold through e-commerce channels. Photo: Ngọc Lê

Sharing the same view, Mr. Ba also wants to put products on e-commerce platforms to reach a large customer base and increase product value. But what makes him hesitant is whether the transition will be effective if he himself has no knowledge or experience in selling on e-commerce platforms.

“Currently, agricultural products appearing on e-commerce platforms are not many. Therefore, I hope the local authorities or related parties will support and create conditions to open basic and advanced training classes on how to put goods on e-commerce platforms, how to make videos, livestream so that we farmers can approach this new business model,” Mr. Ba expressed.

A representative of TikTok Shop noted that individuals and groups selling on the platform often encounter errors such as redirecting user traffic or exaggerating product benefits. Therefore, the unit will have training programs for all entities with agricultural products to sell to participate in opening shops, as well as ways to handle and rectify violations.

According to statistics from Metric on 5 platforms TikTok Shop, Shopee, Lazada, Sendo, and Tiki, the e-commerce sector in Vietnam in the first half of 2024 had a revenue of 143.9 trillion VND and a volume of 1.533 billion products. Among them, TikTok Shop was recorded as the platform with the most outstanding growth.

MỸ LY
TIN LIÊN QUAN

Doanh nghiệp, nông dân vẫn gặp khó khi lên sàn thương mại điện tử

NGỌC LÊ |

Nhu cầu mua sắm trên các sàn thương mại điện tử đang là xu hướng được nhiều người lựa chọn vì tính tiện lợi, mức giá hợp lý. Do đó, nhiều doanh nghiệp, nông dân dần tiếp cận mô hình kinh doanh mới này, tuy nhiên, họ gặp không ít khó khăn về sự thay đổi liên tục của các nền tảng công nghệ.

Giải pháp để hàng Việt Nam tìm được chỗ đứng trên sàn thương mại điện tử

Vũ Vinh Phú - Chủ tịch Hội Siêu thị Hà Nội |

Sau bài viết: "Hàng nhập khẩu được miễn thuế đổ bộ Tiktok shop, Shopee, hàng nội bị đè bẹp" đăng trên Báo Lao Động ngày 27.4, ông Vũ Vinh Phú - Chủ tịch Hội Siêu thị Hà Nội đã có bài viết gửi đến Báo Lao Động chia sẻ thêm góc nhìn về chủ đề thương mại điện tử xuyên biên giới và những thách thức với hàng Việt.

Doanh nghiệp thêm cơ hội trên sàn thương mại điện tử xuyên biên giới

NGUYỄN ĐĂNG |

Hiệu suất xuất khẩu của các doanh nghiệp vừa và nhỏ (SMEs) Việt Nam trên các sàn thương mại điện tử xuyên biên giới hứa hẹn tăng lên thời gian tới, với sự hỗ trợ từ công cụ Smart Assistant.

Giá vàng hôm nay 20.9: Vàng nhẫn tăng sốc

Khương Duy |

Giá vàng hôm nay 20.9 tăng mạnh ở thị trường trong nước và thế giới. Giá vàng nhẫn tròn trơn 9999 sáng nay sắp bằng giá vàng miếng SJC.

Giám đốc công ty làm máy nhắn tin cho Hezbollah bị điều tra

Anh Vũ |

Công ty Gold Apollo, có trụ sở tại Đài Loan (Trung Quốc), đang bị điều tra liên quan đến vụ nổ hàng nghìn máy nhắn tin của lực lượng Hezbollah.

Ngắm mùa lúa chín ở Hà Giang vẹn nguyên sau bão lũ

Đan Thanh |

Không chịu ảnh hưởng nhiều sau bão số 3, ruộng bậc thang ở các huyện Vị Xuyên, Hoàng Su Phì đang vào mùa lúa chín đẹp, thu hút khách trở lại Hà Giang.

Điện Biên xuất hiện thêm cung trượt đe dọa nhiều hộ dân

NHÓM PV |

Nhiều vết nứt tạo thành cung trượt lớn đang đe dọa nguy cơ mất an toàn đối với nhiều hộ dân tại TP Điện Biên Phủ, tỉnh Điện Biên.

VĐV bóng chuyền Nguyễn Thị Xuân và sự bền bỉ ở tuổi U40

NHÓM PV |

Góc nhìn thể thao số 181 có buổi trò chuyện với chủ công Nguyễn Thị Xuân về hành trình gắn bó với bóng chuyền cũng như dự định trong tương lai của tay đập 38 tuổi.