Let "new destination of world cinema" not be a dream

Hoàng Văn Minh |

"Vietnam - a new destination for world cinema" is not just an aspiration but must soon become a reality.

Before the delegation of the Ministry of Culture, Sports and Tourism launched a program to promote Vietnamese tourism and cinema in the US with the theme "Vietnam - New destination of world cinema", in Vietnam - on September 22, a seminar with a similar theme was also held by the Ministry of Culture, Sports and Tourism.

During the discussion, Ms. Ngo Phuong Lan, President of the Vietnam Cinema Promotion and Development Association, gave a piece of information that made many people ponder: Every year, Thailand attracts about 100 large and small film crews from all over the world, while Vietnam only welcomes less than 10 crews.

This situation is not exactly new, but the number makes many responsible people startled and reconsider their strategies.

We cannot deny the vivid evidence that international films have helped promote Vietnam's image and tourism to the world. The film "Indochina" (1992) is a typical example.

After just a few scenes, Tam Coc - Bich Dong in Ninh Binh has become an attractive destination for international tourists, bringing about a clear change in the structure of tourists.

Or Quang Binh is now an attractive and worth-experiencing tourist destination in Vietnam thanks to domestic and foreign film studios coming to survey the scene and develop a number of outstanding films and music videos such as "Good Morning America"; "Kong: Skull Island"; "Alone Pt II" by DJ Alan Walker; part 6 of "Planet Earth III - Extremes"; "Immortal"...

However, despite having a beautiful natural setting that is not inferior to any country in the region, Vietnam is still facing many barriers when it comes to attracting international filmmakers.

Speaking at the Vietnam tourism and cinema promotion program in the US on September 25, Mr. Nicholas Simon, General Director of Indochina Productions, said that in order for Vietnam to become more attractive, first of all, there needs to be policy changes from the Cinema Law, to create more favorable conditions and incentives for film producers.

He emphasized that reducing costs, simplifying licensing procedures and creating a clear legal corridor are important factors for international film crews to choose Vietnam as a destination.

Recently, Vietnam has made positive moves in removing legal barriers, such as reducing from 11 to 5 administrative procedures, shortening the time to process documents to 20 days, only 2/3 of the previous time.

These are welcome reforms and a positive sign that Vietnam is gradually opening its doors to foreign film crews.

In particular, at the program to promote Vietnamese tourism and cinema in the US, Deputy Minister of Culture, Sports and Tourism Ho An Phong made a strong commitment: "We are working hard to simplify film licenses, provide tax incentives and necessary support to ensure that the filmmakers' experience here is smooth and successful.

All these commitments bring hope that in the near future, the goal of “Vietnam - New destination of world cinema” will not be a wish, but a completely feasible goal - if we know how to take advantage of the opportunity and proceed properly!

Hoàng Văn Minh
TIN LIÊN QUAN

Hình ảnh Việt Nam tỏa sáng tại kinh đô điện ảnh Hollywood

Chí Long |

Chương trình xúc tiến du lịch - điện ảnh Việt Nam tại Mỹ với chủ đề “Việt Nam - Điểm đến mới của Điện ảnh thế giới” mở ra nhiều cơ hội hợp tác với các nhà làm phim Hollywood.

Khi điện ảnh Việt kể truyện cổ tích

Huyền Chi |

Hàng loạt phim điện ảnh lấy chủ đề từ những truyện cổ tích, dân gian Việt Nam thổi làn gió mới cho phòng vé Việt, cho thấy, chất liệu quen thuộc với khán giả có thể biến hóa và mở ra hướng đi mới.

Quảng bá du lịch qua điện ảnh, từ trong nước vươn ra thế giới

Lê Thanh Phong |

Đã có nhiều địa phương ở trong nước bùng nổ du lịch chỉ sau một bộ phim, tất nhiên đây cũng là những địa danh hấp dẫn, nhưng nhờ cú hích của điện ảnh mà du khách đến nhiều hơn. Có thể kể đến Hà Giang với “Chuyện của Pao”, Huế với “Mắt biếc”, Phú Yên với “Tôi thấy hoa vàng trên cỏ xanh”.

Đưa Việt Nam thành điểm đến mới của điện ảnh thế giới

Phạm Huyền |

Lần đầu tiên một chương trình xúc tiến du lịch - điện ảnh Việt Nam hoàn toàn khác biệt sẽ diễn ra tại Mỹ. Sự kiện này hứa hẹn tạo đột phá trong công tác quảng bá xúc tiến du lịch.

Những giải pháp khả thi để điện ảnh Việt cất cánh

Việt Văn (lược thuật) |

Hội thảo “Điện ảnh Việt Nam từ khi đất nước thống nhất: 50 năm - một chặng đường” diễn ra ngày 10.9 tại TP Nha Trang (tỉnh Khánh Hòa) nằm trong khuôn khổ Giải thưởng Cánh diều của Hội Điện ảnh Việt Nam. Nhiều ý kiến khá sôi nổi, thẳng thắn thực sự chất lượng mang tính giải pháp khả thi.

Dự báo diễn biến không khí lạnh sắp bao trùm miền Bắc

NHÓM PV |

Trung tâm Dự báo Khí tượng Thủy văn Quốc gia đã dự báo diễn biến không khí lạnh trong 24 giờ đến 48 giờ tới.

Chưa rõ nguyên nhân hơn 40 người ở chung cư nghi ngộ độc

QUANG ĐẠI |

Nghệ An – Cơ quan chức năng đang tiếp tục xác minh nguyên nhân vụ hơn 40 người ở chung cư Golden City 3 (Nghi Phú, TP Vinh) có biểu hiện ngộ độc.

Thanh niên tử vong khi livestream cảnh báo sạt lở QL2

Lam Thanh |

Hà Giang - Vụ sạt lở trên QL2 đoạn qua xã Việt Vinh (huyện Bắc Quang) đã vùi lấp nhiều người và phương tiện.

Vietnam's image shines in Hollywood

Chí Long |

The program to promote Vietnamese tourism and cinema in the US with the theme "Vietnam - New Destination of World Cinema" opens up many opportunities for cooperation with Hollywood filmmakers.

When Vietnamese cinema tells fairy tales

Huyền Chi |

A series of movies based on Vietnamese fairy tales and folk tales have breathed new life into the Vietnamese box office, showing that material familiar to audiences can be transformed and open up new directions.

Promoting tourism through cinema, from domestic to international

Lê Thanh Phong |

There have been many localities in the country that have experienced a tourism boom after just one movie. Of course, these are also attractive destinations, but thanks to the push of cinema, more tourists have come. We can mention Ha Giang with “Pao’s Story”, Hue with “Blue Eyes”, Phu Yen with “I See Yellow Flowers on the Green Grass”.

Making Vietnam a new destination for world cinema

Phạm Huyền |

For the first time, a completely different Vietnamese tourism and cinema promotion program will take place in the US. This event promises to create a breakthrough in tourism promotion.

Feasible solutions for Vietnamese cinema to take off

Việt Văn (lược thuật) |

The workshop “Vietnamese Cinema since the country’s reunification: 50 years - a journey” took place on September 10 in Nha Trang City (Khanh Hoa Province) within the framework of the Kite Awards of the Vietnam Cinema Association. Many opinions were quite lively, frank, and truly of high quality, with feasible solutions.