Phát triển công nghiệp hỗ trợ:

Many ministries and branches have opinions on registration fees

Minh Ánh |

Many ministries and branches requested the Ministry of Finance to consider Vietnam's international commitments and the risk of commercial retaliation if registration fee rates are reduced .

Recently, the Ministry of Finance submitted a proposal to the Government to consider not reducing the registration fee collection rate (LPTB) due to concerns about violating international commitments, leading to the risk of sanctions or retaliation from countries in which Vietnam Nam exports goods to Vietnam. Therefore, it is necessary to develop a plan to proactively respond.

This opinion comes from the agencies simultaneously requesting the Ministry of Finance to consider Vietnam's international commitments.

As proposed by the Ministry of Justice, carefully review Vietnam's commitments in international treaties to which Vietnam is a member, thereby coordinating with the Ministry of Industry and Trade and the Ministry of Foreign Affairs to develop detailed plans to response (in case the Government issues a Decree), report to the Government for consideration and decision.

The Ministry of Justice also requested the Ministry of Finance to fully assess the impact, review the subjects of LPTB reduction, and propose subjects to reduce the LPTB to suit the practical situation, ensuring the correct goals and viewpoints in developing the Decree. , ensuring legality, consistency, and compliance with the Law on Promulgation of Legal Documents.

The Ministry of Planning and Investment believes that, according to the report of the Ministry of Finance, it can be confirmed that Vietnam is violating international commitments on goods that the Government has made in the process of international economic integration by continuing to Implement the extension of the LPTB reduction policy for domestically produced and assembled cars.

"Continuing to reduce the LPTB revenue by 50% leads to the risk of being fined for violating international commitments" - the Ministry of Planning and Investment stated.

Assessing that the Ministry of Finance's development of a draft Decree of the Government, the Ministry of Industry and Trade said this is in accordance with the policies and directions of the Prime Minister. However, according to the provisions of the Agreement on Rules and Procedures for Dispute Resolution in the WTO (DS), in the case of Vietnam being sued and found to be in violation of WTO regulations due to promulgating policies on tax rates, LPTB for domestically produced and assembled cars, Vietnam must immediately stop violating measures according to the conclusions and recommendations of the dispute settlement body (DSB) in the WTO.

In case of failure to follow the conclusions and recommendations within a reasonable period of time, Vietnam may have to pay compensation or face retaliation from other countries for Vietnamese goods exported to other countries. .

"The Ministry of Industry and Trade supports solutions to remove difficulties and obstacles for businesses in general and domestic automobile manufacturing and assembling businesses in particular. In the case of continuing to apply this policy in 2024 , Vietnam needs to have appropriate diplomatic measures to avoid affecting its reputation with trading partners, leading to the possibility of lawsuits or retaliation as stated" - Ministry of Industry and Trade clarified.

In an express dispatch from the Ministry of Foreign Affairs to the Ministry of Finance, the Ministry's representative said he would actively coordinate with relevant ministries and branches to monitor and prepare appropriate handling plans.

Minh Ánh
TIN LIÊN QUAN

Chuyên gia ủng hộ đề xuất không giảm phí trước bạ

Hiếu Anh |

Báo Lao Động vừa có loạt bài viết về việc cân nhắc không giảm phí trước bạ 50% với ôtô sản xuất trong nước. Nhiều chuyên gia cũng ủng hộ việc này.

Chính sách giảm thu lệ phí trước bạ không hiệu quả, cần hướng đến Net Zero

Minh Ánh |

Không chỉ gây lo ngại về việc đi ngược lại với lộ trình Net Zero, việc giảm mức thu lệ phí trước bạ còn được các chuyên gia đánh giá thiếu tính hiệu quả. Bộ Tài chính cũng nghiêng về phương án đề xuất không giảm mức thu lệ phí trước bạ.

Bộ Tài chính đề xuất không thực hiện giảm mức thu lệ phí trước bạ

Minh Ánh |

Bộ Tài chính vừa có tờ trình Chính phủ, đề xuất cân nhắc không thực hiện giảm mức thu lệ phí trước bạ (LPTB) đối với ô tô sản xuất, lắp ráp trong nước.

Từng có nhiều ý kiến lo ngại khi giảm phí trước bạ "ôtô nội” chạy xăng

Xuyên Đông |

Bộ Tài chính đang đề xuất giảm 50% phí trước bạ đối với ôtô sản xuất, lắp ráp trong nước trong vòng 6 tháng (từ 1.8.2024 đến hết 31.1.2025).

VĐV bóng chuyền Nguyễn Thị Xuân và sự bền bỉ ở tuổi U40

NHÓM PV |

Góc nhìn thể thao số 181 có buổi trò chuyện với chủ công Nguyễn Thị Xuân về hành trình gắn bó với bóng chuyền cũng như dự định trong tương lai của tay đập 38 tuổi.

Ảnh hưởng thi công âu thuyền, nhà dân bị ngập sâu trong nước

YẾN PHƯƠNG - TẠ QUANG |

Việc thi công công trình Âu thuyền Cái Khế đã khiến nhiều nhà dân tại TP Cần Thơ bị lún, nứt nghiêm trọng và ngập sâu trong nước.

Người dân ở Hoài Đức phải khám da liễu hàng tháng vì thiếu nước sạch

KHÁNH AN |

Suốt 6 năm qua, hàng tháng, vợ chồng anh Nguyễn Đình Minh (Hoài Đức, Hà Nội) đều đưa các con đi khám da liễu vì không có nước sạch sử dụng.

6 lần thu hồi đất bất thành của chính quyền TP Thái Nguyên

Lam Thanh |

Thái Nguyên - Dù các cơ quan chức năng có hàng loạt thông báo yêu cầu di dời tài sản, bàn giao lại đất nhưng Trung tâm Nông nghiệp công nghệ cao vẫn phớt lờ.

Experts support the proposal not to reduce registration fees

Hiếu Anh |

Lao Dong Newspaper has just published a series of articles about considering not reducing registration fees by 50% for domestically produced cars. Many experts also support this.

The policy to reduce registration fees is ineffective, it is necessary to aim for Net Zero

Minh Ánh |

Not only does it cause concerns about going against the Net Zero roadmap , reducing registration fee collection is also considered by experts to be ineffective . The Ministry of Finance also leans towards the proposal of not reducing registration fee collection.

The Ministry of Finance proposes not to reduce registration fee rates

Minh Ánh |

The Ministry of Finance has just submitted a report to the Government, proposing to consider not reducing the registration fee (LPTB) for domestically produced and assembled cars.

Từng có nhiều ý kiến lo ngại khi giảm phí trước bạ "ôtô nội” chạy xăng

Xuyên Đông |

Bộ Tài chính đang đề xuất giảm 50% phí trước bạ đối với ôtô sản xuất, lắp ráp trong nước trong vòng 6 tháng (từ 1.8.2024 đến hết 31.1.2025).