HCMC - Can Tho Railway worth over 9 billion USD to start construction before 2030

MINH QUÂN |

The Ho Chi Minh City - Can Tho railway project is over 175km long, with a capital of over 9 billion USD, passing through 6 localities, expected to start construction before 2030 and operate from 2035.

Phase 1 to start before 2030

According to the report of the Department of Transport of Ho Chi Minh City sent to the People's Committee of Ho Chi Minh City on the situation of projects connecting with the Mekong Delta, the Ho Chi Minh City - Can Tho railway project is in the stage of completing the pre-feasibility study report.

The Ministry of Transport started the report preparation in February 2022. However, due to the need to adjust the planning in the relevant localities, the appraisal and reporting process has been prolonged. It is expected that the State Appraisal Council will complete the appraisal process in December 2024.

Mot phuong an huong tuyen duong sat TPHCM - Can Tho.  Anh: So GTVT TPHCM
A plan for the Ho Chi Minh City - Can Tho railway route. Photo: Railway Project Management Board

After completing the appraisal, the project will be submitted to the Politburo and the National Assembly for investment policy approval in 2025.

The feasibility study and project approval phase will take place from 2026 to 2027, with the goal of starting construction before 2030. The project will begin operation and exploitation from 2035.

Two investment phases

The Ho Chi Minh City - Can Tho railway project will be divided into two investment phases. In phase 1, a single-track line will be built from An Binh station (Di An city, Binh Duong) to Can Tho station (Cai Rang district, Can Tho city) with a total length of 175.2km. The route includes 76.6km of low-level track and 98.6km of viaduct and river crossing.

The project passes through 6 localities including Ho Chi Minh City, Binh Duong, Long An, Tien Giang, Vinh Long and Can Tho City.

The total investment for this phase is expected to reach VND155,433 billion (about USD6.48 billion), striving to start construction before 2030 and put into operation from 2035.

The Ho Chi Minh City - Can Tho railway line will have 12 main stations and 4 future passenger stations, along with 3 large depots in An Binh, Tan Kien and Can Tho. In addition, the line will have 4 maintenance and inspection stations located in Thanh Duc, Tam Hiep, Cai Lay and Binh Minh, along with 3 other infrastructure maintenance stations.

This railway line also has 3 major river crossings (Saigon River, Dong Vam Co and Tay Vam Co), along with 2 particularly major river crossings, Tien River and Hau River.

In phase 2, the project will complete the system with 1,435mm double-track standards, using electrification technology. The total investment in phase 2 is estimated at VND64,736 billion (USD2.7 billion).

This phase is expected to be implemented after phase 1 comes into operation, striving to put into operation in 2055 to increase the passenger and cargo transport capacity of the entire route.

Duong sat TPHCM - Can Tho duoc ky vong “chia lua” cho giao thong duong bo giua TPHCM va cac tinh Dong bang song Cuu Long.  Anh: Minh Quan
National Highway 1 through Ben Luc (Long An) is often congested. Photo: Minh Quan

The Ho Chi Minh City - Can Tho railway is not only an important transport project, but also has strategic significance in the economic development of the region. When put into operation, this railway will connect Ho Chi Minh City - the largest economic center in the South with the Mekong Delta.

It is expected that by 2055, the Ho Chi Minh City - Can Tho railway will help transport about 26 million tons of goods and 18 million passengers per year, increasing economic competitiveness and supporting the circulation of goods from the Mekong Delta to major markets.

MINH QUÂN
TIN LIÊN QUAN

TPHCM muốn làm tuyến đường sắt TPHCM - Cần Thơ đi trên cao

MINH QUÂN |

TPHCM muốn làm tuyến đường sắt TPHCM - Cần Thơ đi trên cao, qua địa bàn thành phố để hạn chế ảnh hưởng chia cắt các khu vực đô thị hai bên, tổ chức giao thông thuận lợi, an toàn.

Đề nghị ưu tiên đầu tư đường sắt TPHCM-Cần Thơ và Thủ Thiêm-Long Thành

MINH QUÂN |

TPHCM - 2 tuyến đường sắt TPHCM - Cần Thơ và Thủ Thiêm - Long Thành được đề nghị ưu tiên đầu tư nhằm tăng kết nối TPHCM với miền Tây và sân bay Long Thành trong tương lai.

Kỳ vọng đường sắt TPHCM - Cần Thơ tạo đột phá kinh tế vùng

MINH QUÂN |

Tuyến đường sắt TPHCM - Cần Thơ dài 174km với tổng vốn 7 tỉ USD được kỳ vọng hoàn thành, giúp tăng năng lực giao thương hàng hoá giữa TPHCM với Đồng bằng sông Cửu Long, phát triển kinh tế xã hội vùng kinh tế trọng điểm phía Nam.

Chính phủ có nhu cầu vay thêm 815.238 tỉ đồng

PHẠM ĐÔNG |

Tổng nhu cầu vay của Chính phủ năm 2025 dự kiến ở mức 815.238 tỉ đồng, tăng 20,6% so với kế hoạch vay của Chính phủ năm 2024.

Bắt 2 Phó Chủ tịch huyện ở Thanh Hóa

Trần Lâm |

Thanh Hóa - Mở rộng vụ án "Lợi dụng chức vụ, quyền hạn trong khi hành công vụ", cơ quan chức năng đã bắt tạm giam thêm 2 Phó Chủ tịch huyện Quảng Xương.

Vì sao NSND Trà Giang mang vẻ đẹp kinh điển?

Mi Lan |

Vẻ đẹp dung dị nhưng mạnh mẽ, kiên cường trong những vai diễn của NSND Trà Giang được ví như biểu tượng cho hình ảnh phụ nữ Việt Nam một thời.

Đình chỉ sinh hoạt đảng 34 đảng viên tại Hà Tĩnh

Cẩm Hà |

Ủy ban Kiểm tra các cấp tại Hà Tĩnh đình chỉ sinh hoạt đảng đối với 34 đảng viên, đình chỉ sinh hoạt cấp ủy đối với 1 đảng viên.

Thị trường chứng khoán cần một cú hích

Gia Miêu |

Chứng khoán vẫn chưa vượt qua được ngưỡng 1.300 điểm, do dòng tiền chưa phân bổ rộng rãi và áp lực bán gia tăng.

TPHCM muốn làm tuyến đường sắt TPHCM - Cần Thơ đi trên cao

MINH QUÂN |

TPHCM muốn làm tuyến đường sắt TPHCM - Cần Thơ đi trên cao, qua địa bàn thành phố để hạn chế ảnh hưởng chia cắt các khu vực đô thị hai bên, tổ chức giao thông thuận lợi, an toàn.

Đề nghị ưu tiên đầu tư đường sắt TPHCM-Cần Thơ và Thủ Thiêm-Long Thành

MINH QUÂN |

TPHCM - 2 tuyến đường sắt TPHCM - Cần Thơ và Thủ Thiêm - Long Thành được đề nghị ưu tiên đầu tư nhằm tăng kết nối TPHCM với miền Tây và sân bay Long Thành trong tương lai.

Kỳ vọng đường sắt TPHCM - Cần Thơ tạo đột phá kinh tế vùng

MINH QUÂN |

Tuyến đường sắt TPHCM - Cần Thơ dài 174km với tổng vốn 7 tỉ USD được kỳ vọng hoàn thành, giúp tăng năng lực giao thương hàng hoá giữa TPHCM với Đồng bằng sông Cửu Long, phát triển kinh tế xã hội vùng kinh tế trọng điểm phía Nam.