Businesses breathed a sigh of relief because ocean freight rates dropped sharply

Anh Tuấn |

The Vietnam Maritime Administration said that global shipping rates are falling sharply, creating favorable conditions for export businesses.

Information from the Vietnam Maritime Administration, global shipping rates are trending down, creating favorable conditions for export businesses.

In particular, in August 2024, transport routes from Asia to the West Coast of the US and Europe recorded the sharpest decrease, ranging from 20 - 30% compared to the previous month.

Compared to the peak period in September 2021, when the global supply chain was seriously disrupted due to the COVID-19 pandemic, ocean freight rates have decreased by up to 44%.

Notably, each week freight prices decrease by an average of 3 - 4%, reflecting a stable downward trend in prices and is expected to continue in the near future.

Mr. Nguyen Thanh Tuan - Member of the Ho Chi Minh City Logistics Association said that from the beginning of August until now, train congestion has disappeared and transport prices are decreasing, although still at a high level.

Mr. Tuan gave an example: shipping rates to the EU region have now dropped to 6,000 - 8,000 USD depending on each industry. Similarly, freight rates to the West Coast are around 5,000 - 6,000 USD/40-foot container. Compared to the hot time in the first and second quarter of 2024, prices have decreased much.

“Compared to previous times, shipping rates have cooled down. This is a good sign for export businesses looking for growth in the last months of the year" - Mr. Tuan said.

Sea freight rates are decreasing in August 2024. Photo: Quynh Danh
Sea freight rates are decreasing in August 2024. Photo: Quynh Danh

Talking to Lao Dong, Mr. Tran Van Linh - Chairman of the Board of Directors of Thuan Phuoc Seafood Company - said that the EU market accounts for about 25% of the export market share of Vietnamese enterprises and this is also the area where shipping rates increase. highest.

"Increased sea freight rates along with difficulties in markets and orders have eroded the profits of businesses, especially seafood exporters like us.

However, up to now, after many efforts, sea freight rates have decreased, making businesses breathe a sigh of relief. Reduced sea freight rates will create favorable conditions for import and export businesses," Mr. Linh said.

Also according to the Vietnam Maritime Administration, shipping rates will continue to decrease in the near future, after congestion at major ports around the world has been completely resolved.

This is a golden opportunity for export businesses to take advantage of lower transportation costs to boost business activities, expand markets and seek strong growth in the last months of the year.

Regarding high shipping freight rates, talking to Lao Dong, Mr. Tran Quoc Toan - Deputy Director of the Import-Export Department (Ministry of Industry and Trade) - said that the increase in freight rates has been going on for a long time, and the Ministry of Industry and Trade has Deploy activities and solutions to overcome this phenomenon.

In particular, the Ministry of Industry and Trade has coordinated with the agency in charge of researching the increase in freight rates, coordinating to promptly propose appropriate solutions, implementing discussions, and providing information to spread to customers. Enterprises aim to be proactive in import and export activities. At the same time, the ministry also coordinated with the Ministry of Finance and the Logistics Association to exchange timely solutions.

Anh Tuấn
TIN LIÊN QUAN

Đối phó với cước vận tải biển tăng cao, bào mòn lợi nhuận

Anh Tuấn |

Bộ Công Thương khuyến nghị doanh nghiệp phân luồng hàng hóa và tuyến đường thay thế trong bối cảnh giá cước vận tải biển tăng cao.

Cước vận tải biển tăng cao ảnh hưởng nghiêm trọng đến hàng hóa Việt Nam

Cường Ngô |

Từ đầu năm 2024 đến nay, tình trạng tăng giá cước vận tải biển, ùn tắc tại một số cảng châu Á và thiếu container rỗng đã có tác động, ảnh hưởng đến hàng hóa xuất nhập khẩu của Việt Nam, Bộ trưởng Bộ Công Thương Nguyễn Hồng Diên khẳng định.

Doanh nghiệp bị bào mòn lợi nhuận vì cước vận tải biển phi mã

Anh Tuấn |

Dù đã buộc phải quen với giá cước tăng qua các đợt dịch kéo dài và căng thẳng địa chính trị, nhưng doanh nghiệp vẫn khá sốc. Cùng với cước vận tải biển, các chi phí khác như nhân công, bao bì đều tăng khiến lợi nhuận của doanh nghiệp xuất khẩu bị bào mòn.

Tuyển Indonesia thua trận đầu tiên tại vòng loại 3 World Cup 2026

NHÓM PV |

Tối 15.10, đội tuyển Indonesia nhận thất bại 1-2 trên sân tuyển Trung Quốc tại vòng loại thứ 3 World Cup 2026.

Ra mắt Tủ sách điện tử Tổng Bí thư Nguyễn Phú Trọng

Vương Trần |

Tủ sách điện tử Tổng Bí thư Nguyễn Phú Trọng là cơ sở dữ liệu quý, phục vụ nghiên cứu, học tập và vận dụng trong sự nghiệp xây dựng và bảo vệ Tổ quốc.

Quảng Ngãi khuyến cáo không ồ ạt trồng cau

VIÊN NGUYỄN |

Giá cau ở Quảng Ngãi đạt mức kỷ lục 80.000 đồng/kg. Tuy nhiên, ngành chức năng khuyến cáo nên đa dạng hóa cây trồng, trong bối cảnh giá cau rất khó lường.

Phá đường dây cờ bạc nghìn tỉ qua mạng, tạm giam 12 người

Thành Nhân |

Bến Tre - Lực lượng Công an vừa triệt xóa đường dây cờ bạc trên không gian mạng với tổng số tiền giao dịch hơn 1.800 tỉ đồng.

Nổ nồi hấp tinh dầu, 1 bé gái bị thương, 5 căn nhà ảnh hưởng

LÝ LINH |

TPHCM - Ngày 15.10, Công an huyện Bình Chánh đang điều tra vụ nổ nồi hấp tại một cơ sở sản xuất tinh dầu trên địa bàn xã Vĩnh Lộc A khiến một bé gái bị thương.

Dealing with rising shipping costs, eroding profits

Anh Tuấn |

The Ministry of Industry and Trade recommends that businesses re-channel goods and take alternative routes in the context of rising shipping rates .

Rising sea freight rates seriously affect Vietnamese goods

Cường Ngô |

From the beginning of 2024 until now, the increase in shipping rates , congestion at some Asian ports and lack of empty containers have had an impact on Vietnam's import and export goods, Minister of Industry and Trade said. Nguyen Hong Dien affirmed.

Doanh nghiệp bị bào mòn lợi nhuận vì cước vận tải biển phi mã

Anh Tuấn |

Dù đã buộc phải quen với giá cước tăng qua các đợt dịch kéo dài và căng thẳng địa chính trị, nhưng doanh nghiệp vẫn khá sốc. Cùng với cước vận tải biển, các chi phí khác như nhân công, bao bì đều tăng khiến lợi nhuận của doanh nghiệp xuất khẩu bị bào mòn.