Dealing with rising shipping costs, eroding profits

Anh Tuấn |

The Ministry of Industry and Trade recommends that businesses re-channel goods and take alternative routes in the context of rising shipping rates .

This is the solution stated by the Ministry of Industry and Trade in a document recently sent to industry associations, logistics, ship owners, agents, brokers and maritime services when shipping costs continue to escalate.

The Ministry of Industry and Trade said that besides the current sea route, businesses importing and exporting to Europe can consider alternative routes, such as using combined multimodal transport. For example, businesses can send goods by sea to ports in the Middle East, then use air, rail or road to continue transporting to Europe.

The Ministry calls on import-export businesses to coordinate with customs and ports to quickly handle backlogged goods to increase traffic flow. Industry and logistics associations and the Confederation of Commerce and Industry (VCCI) open training programs to improve contract negotiation capacity for small and medium-sized enterprises.

In fact, in recent times, businesses have also proactively changed alternative routes in the context of rising shipping rates. For example, in early 2024, the first container ship of Zim - one of the world's largest ocean container shipping companies - arrived at Cai Lan International Container Port, Ha Long city, Quang Ninh province. The formation of this route allows the fastest connection of goods to the market, from Northern Vietnam to the West Coast of the United States.

Talking to Lao Dong about this issue, Mr. Le Duy Hiep - Vietnam Logistics Services Business Association (VLA) said that previously, the service route of Zim shipping company (Israel) mainly ran from China to China. West Coast of America.

But, now, due to Vietnam's increasing demand for exporting goods to the US, Zim ships have exploited the transport route from Cai Lan Port, moving goods takes 16-17 days.

“Normally, from ports in Northern Vietnam to the East Coast of the United States (must go through the Red Sea) takes about 34-36 days; Transporting goods from Northern Vietnam to the West Coast of the United States by air takes about 1 week but the cost is very expensive.

Having a container transport route from Cai Lan Port to the West Coast of the United States has created many advantages in transporting goods. This route crosses the Pacific Ocean, so it avoids the impact of the Red Sea crisis, reducing transit time and costs of goods to the US.

This is a very good signal for Vietnamese goods, especially major export products such as wooden furniture, garments, electronics, fruits, and seafood using refrigerated containers," Mr. Hiep said.

Some businesses said the price of each container to Europe ranges from 4,000 to 5,000 USD, 2-3 times more than the end of last year. The average cost per container exported to the US is about 6,000-7,000 USD, doubling.

Freight rates to areas such as China, Japan, Korea and Southeast Asia also increased to about 1,000-2,000 USD/container.

Anh Tuấn
TIN LIÊN QUAN

Bộ Công Thương đề xuất các phương án thí điểm làm điện gió ngoài khơi

Ánh Minh |

Bộ Công Thương vừa có báo cáo trình Chính phủ về thực hiện Đề án nghiên cứu thí điểm phát triển điện gió ngoài khơi; trong đó có phương án lựa chọn nhà đầu tư.

Cước vận tải biển tăng cao ảnh hưởng nghiêm trọng đến hàng hóa Việt Nam

Cường Ngô |

Từ đầu năm 2024 đến nay, tình trạng tăng giá cước vận tải biển, ùn tắc tại một số cảng châu Á và thiếu container rỗng đã có tác động, ảnh hưởng đến hàng hóa xuất nhập khẩu của Việt Nam, Bộ trưởng Bộ Công Thương Nguyễn Hồng Diên khẳng định.

Doanh nghiệp bị bào mòn lợi nhuận vì cước vận tải biển phi mã

Anh Tuấn |

Dù đã buộc phải quen với giá cước tăng qua các đợt dịch kéo dài và căng thẳng địa chính trị, nhưng doanh nghiệp vẫn khá sốc. Cùng với cước vận tải biển, các chi phí khác như nhân công, bao bì đều tăng khiến lợi nhuận của doanh nghiệp xuất khẩu bị bào mòn.

Giá cước vận tải tại Tây Bắc biến động ra sao dịp 30.4-1.5

Mai Mai |

Các đơn vị vận tải hành khách trong khu vực Tây Bắc đều đảm bảo sẽ giữ nguyên giá cước để phục vụ người dân, công nhân trong dịp lễ 30.4-1.5.

Vụ công trình làm nứt nhà dân ở Hà Nội, chính quyền nói gì?

NHÓM PV |

Theo chính quyền phường Quang Trung, hình ảnh công nhân đang làm việc tại công trình số nhà 19, ngõ 136/98 Tây Sơn là để hút nước phòng dịch sốt xuất huyết.

Triều Tiên cho nổ tung tuyến đường bộ nối với Hàn Quốc

Khánh Minh |

Triều Tiên cho nổ tung các tuyến đường nối với Hàn Quốc vốn từng được coi là biểu tượng của sự hợp tác liên Triều.

Thân tín của bà trùm ma túy Oanh "Hà" được trả công 15 tỉ

Việt Dũng |

Trong số hơn 626kg ma túy mua bán xuyên quốc gia do bà trùm Oanh "Hà" cầm đầu, Nguyễn Văn Nam có mặt hầu hết ở các chuyến hàng, nhận công hậu hĩnh.

Bất cập tiền công đức 2 đền ở Ninh Bình do nguồn thu quá lớn

NGUYỄN TRƯỜNG |

Ninh Bình - Những tồn tại, bất cập trong việc quản lý tiền công đức tại đền Dâu và đền Quán Cháo (thành phố Tam Điệp) là do nguồn thu quá lớn.

Bộ Công Thương đề xuất các phương án thí điểm làm điện gió ngoài khơi

Ánh Minh |

Bộ Công Thương vừa có báo cáo trình Chính phủ về thực hiện Đề án nghiên cứu thí điểm phát triển điện gió ngoài khơi; trong đó có phương án lựa chọn nhà đầu tư.

Cước vận tải biển tăng cao ảnh hưởng nghiêm trọng đến hàng hóa Việt Nam

Cường Ngô |

Từ đầu năm 2024 đến nay, tình trạng tăng giá cước vận tải biển, ùn tắc tại một số cảng châu Á và thiếu container rỗng đã có tác động, ảnh hưởng đến hàng hóa xuất nhập khẩu của Việt Nam, Bộ trưởng Bộ Công Thương Nguyễn Hồng Diên khẳng định.

Doanh nghiệp bị bào mòn lợi nhuận vì cước vận tải biển phi mã

Anh Tuấn |

Dù đã buộc phải quen với giá cước tăng qua các đợt dịch kéo dài và căng thẳng địa chính trị, nhưng doanh nghiệp vẫn khá sốc. Cùng với cước vận tải biển, các chi phí khác như nhân công, bao bì đều tăng khiến lợi nhuận của doanh nghiệp xuất khẩu bị bào mòn.

Giá cước vận tải tại Tây Bắc biến động ra sao dịp 30.4-1.5

Mai Mai |

Các đơn vị vận tải hành khách trong khu vực Tây Bắc đều đảm bảo sẽ giữ nguyên giá cước để phục vụ người dân, công nhân trong dịp lễ 30.4-1.5.