Lack of teachers, excess staff - still need fundamental solutions

Hoàng Văn Minh |

The education sector enters the new school year with a paradox: a shortage of teachers but an excess of staff due to inability to recruit.

The latest report from the Ministry of Education and Training (MOET) said that as of April 2024, the country still lacks 113,491 teachers at all levels of preschool and general education.

In particular, the shortage of teachers still exists in most localities, especially teachers of new subjects (such as English, Information Technology, Music, Fine Arts). This makes it difficult to implement the curriculum and teaching plan for the new school year.

It is worth noting that while the education sector nationwide is lacking teachers as the new school year begins, there are about 72,000 surplus positions because localities cannot recruit or are too slow in the recruitment process.

To partly overcome the shortage of teachers, especially teachers teaching new subjects according to the 2018 General Education Program, the Ministry of Education and Training has recently developed a draft National Assembly Resolution allowing the recruitment of college-level teachers to teach a number of subjects at primary and secondary levels.

According to the Draft Resolution - which is still being reviewed and commented on by relevant ministries and agencies - localities lacking teachers to teach Foreign Languages, Information Technology and Technology, and Arts (Music, Fine Arts) according to the 2018 General Education Program for primary and secondary schools will be allowed to lower the recruitment standards for teachers with college degrees, instead of the previous minimum requirement of having a bachelor's degree.

This is a very necessary resolution that needs to be promoted to be submitted to the National Assembly for approval and promulgation soon to solve the immediate problem of teacher shortage, in the context of difficult recruitment and the source of teachers from the education sector not meeting the demand.

However, there are also many opinions that in the Draft, the Ministry of Education and Training should expand the policy of recruiting college teachers to non-public educational institutions, which are also facing a similar shortage of teachers.

In particular, the Ministry of Education and Training should consider the proposal to convert the resolution into a “pilot resolution” for many reasons. One of the main reasons is that using college graduates is only a temporary solution to deal with the shortage of teachers.

If not careful, the education sector can fall into the "trap" of abusing and taking advantage of policies during implementation, when "rampant" recruitment leads to many bachelor teachers losing job opportunities.

Not to mention, the difference in qualifications and experience between college and bachelor's degree teachers can lead to differences in the quality of education.

Therefore, the fundamental and long-term solution is still to recruit good teachers with bachelor's degrees, in line with the trend of teachers being ranked at the highest salary in the salary scale system currently being implemented.

Covering all subjects with teachers is of course necessary and urgent, but ensuring the quality of education as well as fairness and impartiality in policy implementation are equally important!

Hoàng Văn Minh
TIN LIÊN QUAN

Nỗ lực giải bài toán thiếu giáo viên

Vân Trang |

Thiếu giáo viên vẫn là vấn đề được quan tâm trước thềm năm học mới 2024 - 2025.

Muốn không thiếu giáo viên, phải có chính sách phù hợp trong tuyển dụng

Lê Thanh Phong |

Năm nào các địa phương cũng kêu thiếu giáo viên, cả nước thiếu trên trăm ngàn giáo viên ở các cấp học. Một số địa phương “trải thảm đỏ”, mời giáo viên các môn Tiếng Anh, Tin học, với sự đãi ngộ ban đầu như hỗ trợ 100 triệu đồng, nhưng vẫn không mời được ai.

Nghịch lý thiếu giáo viên, sinh viên sư phạm vẫn thất nghiệp

Nhóm PV |

Chỉ còn chưa đầy 1 tháng nữa, năm học 2024-2025 sẽ bắt đầu. Tuy nhiên, tình trạng thiếu giáo viên còn diễn ra tại nhiều địa phương trong khi đó không ít sinh viên sư phạm ra trường lại thất nghiệp, chưa thể tìm được việc làm.

Gửi thông báo hơn 7.600 cán bộ vi phạm nồng độ cồn

PHẠM ĐÔNG |

Lực lượng công an đã xử lý và xác minh gửi thông báo về cơ quan, đơn vị quản lý đối với trên 7.600 đảng viên, cán bộ, công chức vi phạm nồng độ cồn.

Bác tin "lái đò Chùa Hương bị cắt suất sau khi đi hỗ trợ bão lũ"

KHÁNH AN |

Mạng xã hội hiện đang lan truyền thông tin nhiều lái đò Chùa Hương (Mỹ Đức, Hà Nội) sau khi chuyển đò đi cứu trợ vùng lũ bị cắt suất, không cho chèo đò phục vụ khách.

Lý do tiếp tục đề nghị truy tố cựu Bí thư TX Bến Cát

ĐÌNH TRỌNG |

Sau khi phục hồi điều tra, Cơ quan Cảnh sát điều tra Công an tỉnh Bình Dương đã hoàn tất điều tra, ra kết luận chuyển hồ sơ đề nghị truy tố cựu Bí thư TX Bến Cát.

Thủ tướng Israel tuyên bố mở rộng mục tiêu chiến sự ở Gaza

Thanh Hà |

Israel tuyên bố mở rộng mục tiêu trong cuộc chiến ở Gaza, bao gồm việc để những người Israel chạy trốn khỏi các khu vực gần biên giới Lebanon trở về nhà.

Thu nhập thấp, công nhân xoay xở lo chi phí đầu năm học

NGỌC DIỆP |

Để lo các khoản chi tiêu đầu năm học mới cho con, nhiều công nhân, người lao động phải tiết kiệm, xoay xở đủ mọi cách.

Efforts to solve the problem of lack of teachers

Vân Trang |

Teacher shortage is still a concern before the new school year 2024 - 2025.

To avoid a shortage of teachers, there must be appropriate recruitment policies

Lê Thanh Phong |

Every year localities complain of a shortage of teachers , and the whole country lacks over hundreds of thousands of teachers at all levels. Some localities "rolled out the red carpet", inviting teachers of English and IT subjects, with initial incentives such as support of 100 million VND, but still could not invite anyone.

Paradoxically, there is a shortage of teachers and pedagogical students are still unemployed

Nhóm PV |

In less than 1 month, the 2024-2025 school year will begin. However, the shortage of teachers still exists in many localities, while many pedagogical students graduating from school are unemployed and unable to find jobs.