China's high-speed rail exceeds Sun Yat-sen's expectations

Ngọc Vân |

The development of China's high-speed railway has exceeded the expectations of revolutionary leader Sun Yat-sen more than a century ago.

China's railway network now has more than 160,000 km of track in operation, including more than 46,000 km of high-speed rail, the China Daily reported.

China has the world's largest high-speed rail network and is also one of the most advanced globally, according to the China State Railway Corporation.

The latest addition to China’s high-speed rail network is the Meizhou-Longchuan high-speed railway in southern China’s Guangdong Province. The 94-kilometer line is scheduled to begin operations on September 14, 2024.

Since the end of 2012, China's railway infrastructure has seen significant growth. The total length of the railway network has increased by 64.2%, while high-speed rail has expanded by an impressive 392.2%.

More than a century ago, Sun Yat-sen, China's pioneering revolutionary leader, envisioned a modern China in his book "The International Development of China."

His plan included the construction of 1.6 million kilometers of roads and about 160,000 kilometers of railways. Today, while Sun Yat-sen's vision for railways has become a reality, the development of China's high-speed rail has exceeded his expectations.

Tau cao toc G2963 cho khoi hanh tai Thanh Do, Tu Xuyen, Trung Quoc, ngay 1.7.2023. Anh: Xinhua
High-speed train G2963 waits to depart in Chengdu, Sichuan, China, July 1, 2023. Photo: Xinhua

Since the Beijing-Tianjin High-Speed ​​Railway opened in 2008, China has built the world's most extensive and advanced high-speed rail network. Major projects, such as the Guangzhou-Shenzhen-Hong Kong High-Speed ​​Railway in China and the Lhasa-Nyingchi Railway in the Tibet Autonomous Region, have significantly enhanced regional connectivity and development.

Since 2012, China's high-speed rail expansion has accelerated, with an average of more than 3,000 kilometers of new high-speed rail lines put into operation every year, said Li Jingwei, deputy director of the development and reform department of China Railway Group.

The country's high-speed rail network now accounts for more than 70% of the world's total. Of this, high-speed trains operating at speeds of 300-350 km/h cover 20,000 km (43%), while lines operating at speeds of 200-250 km/h cover 26,000 km (57%).

Notably, China is the only country to achieve commercial operation of 350 km/h high-speed rail.

Mr. Lee also emphasized that the high-speed rail network now covers 96% of cities with populations over 500,000, including the Hong Kong Special Administrative Region (China).

Tau cao toc giuong nam khoi hanh tu Bac Kinh di Hong Kong (Trung Quoc) ngay 15.6.2024. Anh: Xinhua
High-speed sleeper train departs from Beijing to Hong Kong (China) on June 15, 2024. Photo: Xinhua

China's high-speed railways play an important role in the country's economic and social development, reducing travel time and promoting industrial development along the routes, Li noted.

"The travel time between Beijing and Shanghai has been reduced from about 12 hours to just over four hours, while the journey from Beijing to Guangzhou (in Guangdong province) has been reduced from about 21 hours to just over seven hours. This transformation has revolutionized the way Chinese people travel, and many people have come to love taking high-speed trains," Mr. Li added.

Ngọc Vân
TIN LIÊN QUAN

Đường sắt cao tốc của Trung Quốc đạt kỷ lục mới

Thu Ánh |

Tổng chiều dài các tuyến đường sắt cao tốc đang hoạt động của Trung Quốc đạt kỷ lục mới là 45.000km vào cuối năm 2023.

Cận cảnh tuyến đường sắt cao tốc vượt biển đầu tiên ở Trung Quốc

Thanh Hà |

Trung Quốc khánh thành tuyến đường sắt cao tốc vượt biển đầu tiên vào 28.9, với các đoàn tàu có tốc độ tối đa 350 km/h dọc theo bờ biển phía tây của eo biển Đài Loan.

Trung Quốc ra mắt đường sắt cao tốc 350 km/h đầu tiên ở miền núi

Ngọc Vân |

Đường sắt cao tốc Quý Dương-Nam Ninh là tuyến đường sắt cao tốc đầu tiên có tốc độ thiết kế 350 km/h ở miền núi Trung Quốc.

Đề nghị dừng hoạt động Tạp chí Môi trường và Đô thị Việt Nam

KHÁNH AN |

Bộ Thông tin và Truyền Thông vừa có văn bản đề nghị dừng hoạt động của Tạp chí Môi trường và Đô thị.

Hiệu trưởng nói nam sinh trong clip Long Biên chỉ lên an ủi vì cô giáo đang buồn

KHÁNH AN |

Hà Nội - Trường THPT Thạch Bàn (quận Long Biên) đã tạm đình chỉ giáo viên có hành động thân mật với học sinh ở trong lớp học.

Kiểm điểm Hiệu trưởng để xảy ra "tai tiếng" thu chi ở trường

Hoài Phương |

Lãnh đạo tỉnh Bình Định yêu cầu Sở GDĐT kiểm điểm trách nhiệm Hiệu trưởng các trường để xảy ra vi phạm thu chi vào đầu năm học, gây bức xúc trong dư luận.

Công đoàn hỗ trợ vé máy bay cho đoàn viên về quê đón Tết

Hà Anh |

Đoàn Chủ tịch Tổng LĐLĐVN vừa ban hành Kế hoạch tổ chức các hoạt động chăm lo cho đoàn viên, người lao động dịp Tết Nguyên đán Ất Tỵ 2025.

CLB Nam Định hòa đội Thái Lan tại Cúp C2 châu Á

NHÓM PV |

Câu lạc bộ Nam Định có thêm 1 điểm sau trận hòa 0-0 trước Bangkok United ở lượt trận thứ 2 tại Cúp C2 châu Á 2024-2025 tối 2.10.

Đường sắt cao tốc của Trung Quốc đạt kỷ lục mới

Thu Ánh |

Tổng chiều dài các tuyến đường sắt cao tốc đang hoạt động của Trung Quốc đạt kỷ lục mới là 45.000km vào cuối năm 2023.

Cận cảnh tuyến đường sắt cao tốc vượt biển đầu tiên ở Trung Quốc

Thanh Hà |

Trung Quốc khánh thành tuyến đường sắt cao tốc vượt biển đầu tiên vào 28.9, với các đoàn tàu có tốc độ tối đa 350 km/h dọc theo bờ biển phía tây của eo biển Đài Loan.

Trung Quốc ra mắt đường sắt cao tốc 350 km/h đầu tiên ở miền núi

Ngọc Vân |

Đường sắt cao tốc Quý Dương-Nam Ninh là tuyến đường sắt cao tốc đầu tiên có tốc độ thiết kế 350 km/h ở miền núi Trung Quốc.